Jet en Jan

Educatief project ‘Op stap met Jet en Jan, jong in 1910’
De rode draad vormt het verhaal van Jet en Jan, zus en broer van negen en tien jaar, die rond 1910 in dezelfde plaats woonden als de leerlingen die het project uitvoeren. In dit geval Vianen.
Jet en Jan beleven alledaagse dingen: Jan zet de poepton buiten, Jet moet koffie malen en de sokken van Jan stoppen. De kinderen doen op het schoolplein spelletjes als tollen, steltlopen en bikkelen en schrijven in de klas met een griffel op een leitje.

Geschiedenis komt tot leven
Bijna ongemerkt worden in het verhaal thema’s als wonen, werken, huishouden, voeding, vervoer, school en spel behandeld. Het bezoek aan het museum wordt gevormd door een activiteitencircuit dat bestaat uit elementen van deze thema’s. De leerlingen gaan bijvoorbeeld sop kloppen, steltlopen en in schoonschrift schrijven op een leitje. Door zelf actief bezig te zijn, komt de geschiedenis voor hen tot leven

Vianen, stad in de middeleeuwen

In het straatbeeld van Vianen zie je nog veel terug van de middeleeuwse geschiedenis. In dit lesproject wordt aan de hand van historische bronnen de stad Vianen onder de loep genomen.

Hoe zag de stad er uit in de middeleeuwen en wat zie je daar nu nog van terug? Welke waarde heeft dit culturele erfgoed voor de omgeving en voor henzelf?

De leerlingen (van groep 7 of 7-8) kruipen in de huid van Gijsbert, een jongen die ca 650 jaar geleden in Vianen woonde. Ze leren hoe hij woonde, wat hij at en hoe het leven er in die tijd aan toe ging. Ook komen o.a. de volgende thema’s aan bod: water, (bouwen aan) de stadsmuur, brandgevaar, kleding, kerk , bestuur en straffen. De leerlingen bezoeken het museum waar zij historische objecten, straatnamen en meetmethoden onderzoeken en ze maken een stadswandeling met een gids.