Nieuws

60 jaar Barbie in Stedelijk Museum Vianen

VIANEN – Kom 60 jaar Barbie vieren in het Stedelijk Museum Vianen! ‘s Werelds beroemdste modepop is dit jaar 60 jaar geworden. Barbie is een icoon en heeft menig meisjeskamer sinds 1959, toen de pop voor het eerst in de Verenigde Staten werd uitgebracht, gevuld. Gedurende tientallen jaren is Barbie altijd meegegaan met de tijd en in de overzichtstentoonstelling Plastic Fantastic! 60 jaar Barbie laat het museum zien hoe het schoonheidsideaal en de Barbie van de jaren 60 tot vandaag de dag zijn veranderd.  Het museum presenteert ruim honderd Barbies waaronder de klassiekers Malibu Barbie en Barbie Superstar. Ook zijn de zeldzame allereerste Barbie uit 1959 en de voorloper, de Duitse Bild Lilli, te zien.

In Plastic Fantastic! 60 jaar Barbie zien we de pop in allerlei verschillende rollen en outfits. Barbie ging verder dan stilzitten en mooi zijn, zij werd astronaut, kreeg een eigen auto en werd zelfs transgender. Natuurlijk zijn vriend Ken, die in 1961 gelanceerd is in de Verenigde Staten, zusje Skipper en Barbies vrienden ook vertegenwoordigd in de tentoonstelling.

Kunstgeschiedeniscursus
In samenwerking met de KLU zal in de maanden februari en maart op de donderdagavond de kunstgeschiedeniscursus Eeuwige schoonheid. Van Venus van Milo tot Plastic Fantastic door docent Barry Heinrichs worden georganiseerd. In deze cursus leert u hoe de reclame- en modewereld handig gebruikt maken van ideeën over schoonheid, maar zien we ook een klassieker verhaal over eeuwige schoonheid: mogelijk en onmogelijk, au naturel en grotesk.

2019-12-11T11:27:38+00:0029 november 2019|

KLU kunstgeschiedeniscursus vanaf 6 februari

Van Venus van Milo tot Plastic Fantastic

Schoonheid en schoonheidsidealen zijn zo oud als de mensheid, maar het idee van wat schoonheid is, is natuurlijk al eeuwen aan verandering onderhevig. We sluiten aan bij de tentoonstelling Plastic Fantastic! 60 jaar Barbie met een cursus over het schoonheidsideaal door de eeuwen heen. Barry Heinrichs bekijkt met u de gevolgen daarvan voor mensen die daar, bewust of onbewust, vatbaar voor zijn of er gebruik van maken. De mierzoete Barbiepop uit Amerika die wereldwijd ging is een perfect commercieel voorbeeld van het opwekken van begeerte met ideale, maar onmogelijke, schoonheid. In deze cursus leert u hoe de reclame- en modewereld handig gebruik maken van deze ideeën over schoonheid, maar zien we ook een klassieker verhaal over eeuwige schoonheid: mogelijk en onmogelijk, au naturel en grotesk. Met Classic beauties als de Venus van Milo, Botticelli’s Venus, maar ook de zus van Napoleon en uit een meer recent verleden: Marilyn Monroe, Twiggy, Madonna en Lady Gaga, Marijke Helwegen en de Plastic Fantastic!. Uiteraard bezoekt u tijdens de laatste les ook met onze docent de tentoonstelling.

Inschrijven voor deze leuke nieuwe KLU-cursus tijdens de Barbietentoonstelling:

www.klu.nl/vianen

Data en tijden:

  • donderdag 06 feb. 2020 19:30 tot 21:30
  • donderdag 13 feb. 2020 19:30 tot 21:30
  • donderdag 27 feb. 2020 19:30 tot 21:30
  • donderdag 05 mrt. 2020 19:30 tot 21:30

 

Vroegboekkorting tot zaterdag 30 november:

Prijs: 80,-  €75,-

2019-11-24T14:54:12+00:0014 november 2019|