‘Mijn meester, ach neemt mijn bede aan,’ schrijft een vrijgemaakte zwarte vrouw, Dédé, in 1795 vanuit Suriname aan haar voormalige meester Engelbert Kelderman uit Vianen. Deze brief, die nooit op zijn bestemming aankwam en pas in 1980 in de National Archives in Londen werd teruggevonden, ligt aan de basis van een bijzonder verhaal en maakt onderdeel uit van de tentoonstelling ‘Marcel Pinas en Isan Corinde – hedendaagse kunst uit Suriname.
Iris Kensmil (1970) gaf Wilhelmina van Kelderman een gezicht om niet te vergeten. Het schilderij maakt deel uit van het drieluik ‘Out of History’, drie portretten van mensen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de Surinaamse geschiedenis. De anderen zijn Elisabeth Samson en granman Fabi Labi Dikan. Hun portretten zijn nooit eerder vastgelegd en hun verhalen zijn evenmin opgenomen in de officiële geschiedenisboeken. Het middenpaneel in nu in Vianen te zien.
Iris Kensmil, Wilhelmina (van) Kelderman (middenpaneel van Out of History), 2013, olieverf op doek, 155×105 cm. collectie Amsterdam Museum. foto Gert Jan van Rooij.
Artist Rooms is een serie presentaties van hedendaagse kunst die reageren op de vaste collectie van het museum. Het gaat meestal om een enkel werk waardoor er een nieuwe historische verhaallijn ontstaat.
Artist Rooms startte in 2023 met het kunstwerk ‘Vanitas (bloemen en zeepbellen)’ van Hans Op de Beeck.