‘Mijn meester, ach neemt mijn bede aan,’ schrijft een vrijgemaakte zwarte vrouw, Dédé, in 1795 vanuit Suriname aan haar voormalige meester Engelbert Kelderman uit Vianen. Deze brief, die nooit op zijn bestemming aankwam en pas in 1980 in de National Archives in Londen werd teruggevonden, ligt aan de basis van een bijzonder verhaal.

Lianne Damen (1969) schreeft naar aanleiding van de brief een prachtige historische roman De Smeekbede (2020). Vanaf 15 oktober tot 15 december 2023 was De smeekbede als toneelstuk te zien in de Nederlandse theaters. In 2024 volgt in Vianen de tentoonstelling waarbij de historische gegevens op artistieke wijze worden beschouwd vanaf het nu.

Centraal thema op de tentoonstelling en in het publieksprogramma is ‘healing’, hoe ga je om met het slavernijverleden zodat het niet meer jouw leven bepaalt. Dit zal op artistieke wijze onderzocht worden, maar er is ook ruimte voor gesprek en reflectie. Het geheel aan ervaringen wordt omgezet naar een programma voor het onderwijs.

De tentoonstelling vindt plaats in het kader van het Herdenkingsjaar Slavernijverleden en wordt ondersteund door het Mondriaan Fonds en de Provincie Utrecht en reist door naar Suriname.

Afbeeldingen