Een ode aan de prachtige natuur van het rivierenlandschap met zijn water en indrukwekkende luchten. Natuur en kunst vallen in ‘Schilders langs Lek en Linge’ prachtig samen.

De tentoonstelling omvat schilderijen, tekeningen en prenten uiteenlopend van zeventiendeeeuwse schilders zoals Jan Meerhout, maar ook kunst van Willem den Ouden, Frank Dekkers, Jeroen Hermkens en de Viaanse kunstenaar Ary Baggerman. Speciale aandacht is er voor Willem Witsen die in de jaren twintig van de vorige eeuw veel aan de Lek gewerkt heeft. Natuurlijk mag zijn palet niet ontbreken. Er zijn ook schetsboeken te zien van Willem Koekkoek en Leo Gestel. Dat het landschap geen eeuwig leven heeft is het thema voor een speciaal voor deze tentoonstelling gemaakte kunstinstallatie van Carlijn Mens. Door het wegvallen van de praktische noodzaak én bodemverontreiniging zijn de beeldbepalende knotwilgen in het rivierenlandschap in snel tempo aan het verdwijnen.

De tentoonstelling komt tot stand mede dankzij bruiklenen van het Rijksmuseum Amsterdam en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Provincie Utrecht, Gemeente Vijfheerenlanden, het K.F. Hein Fonds en het Mondriaan Fonds zorgden voor een financiële ondersteuning.

Afbeeldingen