De jonge Palestijnse kunstenares Samah Shihadi (1987) maakte onlangs, tijdens een werkperiode in Berlijn, een nieuwe reeks tekeningen over haar geboorteland. Meer dan ooit zoekt ze met haar kunst de verbinding. Juist nu. Stedelijk Museum Vianen kreeg de primeur om deze kunstwerken als eerste te tonen.
Shihadi staat bekend om haar grote, minutieus in houtskool uitgewerkte, tekeningen van het land van haar grootouders die daar in 1948, bij het stichten van de staat Israël, van werden weggestuurd. Het is geen boosheid of nostalgie. De nieuwe serie tekeningen gaat om empathie en de wens verbinding met mensen te maken.
De kunst van Samah Shihadi is thuis in Vianen, van oorsprong al een bolwerk van vrijheid en tolerantie. Dat vrijheid geen vanzelfsprekendheid is, blijkt uit het motto van Hendrik van Brederode, heer van Vianen in de tijd van de Spaanse overheersing en de eerste vrijheidsstrijder van Nederland: AGERE. AVT. PATI. FORTIORA. Letterlijk: ‘Men moet handelen of erger verduren’.
Het laatste kunstwerk dat Samah in Berlijn maakte staat symbool voor haar benadering van kunst en de plek van kunst in de samenleving. Ze tekent hierin zichzelf op de eerste brug die openging toen de Berlijnse muur op 9 november 1989 viel. Oost en West werden weer met elkaar verbonden. Het kunstwerk straalt hoop en vertrouwen uit voor de toekomst.
Met dank aan Livingstone Gallery, Den Haag-Berlijn en Gallery Tabari Art Space, Dubai. Bij de tentoonstelling verschijnt een engelstalige uitgave ‘Berlin Diary’, Van Spijk Art Books ISBN 9789062168228