In het begin van de vorige eeuw behoorde Ina Boudier-Bakker (1875-1966) tot de belangrijke auteurs van haar tijd. Voor velen bleef zij de schrijfster van de bestseller De klop op de deur (1930).  Bekend is ook haar roman Armoede (1909), waarin zij de geestelijke armoede en eenzaamheid beschrijft van een welgestelde Amsterdamse familie.

Van 1917 tot 1922 woonde Ina Boudier-Bakker in Vianen, waar zij inspiratie opdeed voor haar novelle De straat – haar meesterwerk. In haar kindertijd deed zij  traumatische ervaringen op die haar tot op hoge leeftijd beheerst hebben en haar tot een eenzame vrouw maakten. Het schrijven had zij nodig om mentaal op de been te blijven. Zij had in haar tijd een grote kring van lezers, maar moest ook de nodige kritiek incasseren.

In zijn lezing laat Gé Vaartjes uniek beeldmateriaal uit zijn Boudier-collectie zien, dat professioneel is vormgegeven door grafisch ontwerper Pim Oxener, die de beelden ook zal vertonen.

Aanmelden via pers@stedelijkmuseumvianen.nl o.v.v. lezing IBB. De aanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld.

Gé Vaartjes (1954) is neerlandicus. Tot 2015 doceerde hij het vak Nederlands aan het Haagse Gymnasium Haganum. Hij publiceerde onder meer in literaire tijdschriften als De Gids, De Parelduiker, en Literatuur en leverde bijdragen aan vele andere uitgaven, zoals van het Literatuurmuseum en het Louis Couperus Genootschap. Voor de Volkskrant schrijft hij boekrecensies.

In 1983 maakte hij samen met regisseur Aart Nagelkerke een televisieportret over Ina Boudier-Bakker, op basis van zijn doctoraalscriptie, waarop hij in 1982 cum laude afstudeerde. De afgelopen jaren schreef hij diverse nawoorden bij herdrukken van werk van Ina Boudier-Bakker.

In 1999 publiceerde hij een biografie over schrijver Herman de Man, die ook enige tijd in Vianen woonde. In 2010 promoveerde hij op een biografie over de schrijfster en toneelcritica Top Naeff – een vriendin van Ina Boudier. Thans werkt hij aan een biografie over Godfried Bomans.

Afbeeldingen