Revolutie! Protest, activisme en verzet als taak van de beeldende kunst (deel 2)

“Moge je leven in interessante tijden” is een Chinese wens, maar die ook wel als een verwensing wordt opgepakt, afhankelijk van de uitdelende én de ontvangende partij.

Wij leven vandaag ook in, wat je noemt, interessante tijden. Of het nu gaat om oorlog met Rusland, oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne, economisch vluchtelingen uit het Afrikaanse continent, de opkomst van populistische partijen, ook in Nederland, een toekomstige nieuwe president in Amerika en autoritaire leiders elders in de wereld. De crisis van het traditionele politieke bestel. De EU in crisis. De groeiende kloof tussen arm en rijk. De dreigende ecologische catastrofe. Interessante tijden…

De wereld van de kunsten heeft altijd gereflecteerd op onrecht, legt het vergrootglas op brandhaarden en de pijnpunten van de tijd. Activistische protestkunst is van alle tijden, maar vanaf midden 19de eeuw, is het zelfs één van de belangrijkste nieuwe taken van de kunst geworden. Dat kon speels, kleurrijk en humorvol, maar toont gelijktijdig zijn scherpe maatschappijkritische, zelfs anarchistische houding. Dé manier om je tegen het systeem te verzetten is kunst inzetten als een vorm van engagement en creatie als een vorm van protest. Het richt zich tegen het fascisme, tegen totalitaire systemen, de macht van de heersende klasse en de potentiële vernietiging van de leefomgeving. Met speelse strategieën, satire en het bewust oneerbiedig zijn, als middel ingezet tegen een samenleving die voortdurend in staat lijkt zichzelf te veranderen, te vernietigen of te vernieuwen? Twee lessen kunstgeschiedenis in het teken van Revolutie! Waarin we op gaan naar Vrijheid, gelijkheid, solidariteit!

Aanmelden via pers@stedelijkmuseumvianen.nl o.v.v. lezing Revolutie deel 2.

De aanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld.

Afbeeldingen